احکام شکار در دین اسلام
احکام شکار در دین اسلام
با دقت و تا آخر بخونین:
مسأله2594. حيوان حلال گوشت وحشي در صورتي با شكار كردن پاك و حلال ميشود، كه بتواند فرار كند يا پرواز نمايد، بنابراين بچه آهو كه نميتواند فرار كند، و بچه كبك كه نميتواند پرواز نمايد، باشكار كردن پاك و حلال نميشود. و اگر آهو و بچهاش را كه نميتواند فرار كند، با يك تير شكار نمايند، آهو حلال و بچهاش حرام است.
مسأله2595. حيوان حلال گوشتي كه مانند ماهي خون جهنده ندارد، اگر بخودي خود بميرد، يا به غير دستور شرعي كه در صيد ماهي گفته ميشود، آن را بكشند پاك است، ولي گوشت آن را نميشود خورد.
مسأله2596. حيوان حرام گوشتي كه خون جهنده ندارد، مانند مار با سربريدن حلال نميشود، ولي مرده آن پاك است، چه خودش بميرد يا سرش را ببرند.
مسأله2597. سگ و خوك به واسطه سربريدن و شكار كردن پاك نميشوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است. و حيوان حرام گوشتي را كه درنده و گوشتخوار است. مانند گرگ و پلنگ اگر به دستوري كه گفته ميشود سر ببرند، يا با تير و مانند آن شكار كنند پاك است، ولي گوشت آن حلال نميشود، و اگر با سگ شكاري آن را شكار كنند، پاك شدنش هم اشكال دارد.
مسأله2598. فيل و خرس و بوزينه و موش و حيواناتي كه مانند مار و سوسمار در داخل زمين زندگي ميكنند، اگر خون جهنده داشته باشند و بخودي خود بميرد نجساند، بلكه اگر سر آنها را هم ببرند، يا آنها را شكار نمايند، پاك شدن بدنشان اشكال دارد، و احتياط لازم اجتناب از آنها است.
مسأله2599. اگر از شكم حيوان زنده، بچه مردهاي بيرون آيد، يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.
دستور سر بريدن حيوان
مسأله2600. دستور سر بريدن حيوان آن است كه حلقوم « مجراي نفس » و مري « مجراي غذا » و دو شاهرگ را كه در دو طرف حلقوم است، كه به آنها اوداج اربعه « چهار رگ » گفته ميشود، از پايين برآمدگي زير گلو بطور كامل ببرند، و اگر آنها را بشكافند كافي نيست.
مسأله2601. اگر بعض از چهار رگ را ببرند و صبر كنند تا حيوان بميرد بعد بقيه را ببرند فايده ندارد، بلكه اگر به اين مقدار هم صبر نكنند، ولي بطور معمول چهار رگ را طوري پشت سرهم نبرند كه يك كار شمرده شود، اشكال دارد اگر چه پيش از جان دادن حيوان، بقيه رگها را ببرند.
مسأله2603. سر بريدن حيوان پنج شرط دارد:
اول ـ كسي كه سر حيوان را ميبرد ـ چه مرد باشد چه زن، بايد مسلمان باشد و اظهار دشمني با اهل بيت پيغمبر صلي الله عليه و آله نكند. و بچه مسلمان هم اگر مميز باشد يعني: خوب و بد را بفهمد ميتواند سر حيوان را ببرد.
دوم ـ سر حيوان را با چيزي ببرند كه از آهن باشد ولي چنان چه آهن پيدا نشود و محتاج به ذبح حيوان باشند با چيز تيزي كه چهار رگ را جدا كند ـ مانند شيشه و سنگ تيز ـ ميشود سر حيوان را بريد.
سوم ـ در موقع سر بريدن، صورت و دست و پا و شكم حيوان رو به قبله باشد
چهارم ـ وقتي ميخواهد سر حيوان را ببرد، يا كارد به گلويش بگذارد، به نيت سر بريدن نام خدا را ببرد، و همين قدر كه بگويد « بِسْمِ اللهِ» يا « اَلْحَمْدُ للهِ »يا «اَللهُ اَكْبَرُ » كافي است.
پنجم ـ حيوان بعد از سر بريدن حركتي بكند، اگر چه مثلاً چشم يا دم خود را حركت دهد، يا پاي خود را به زمين زند و يا آن كه به اندازه معمول خون از بدنش بيرون آيد.
مستحبات سر بريدن حيوان
مسأله2608. چند چيز در سر بريدن حيوان مستحب است:
اول ـ موقع سر بريدن گوسفند، دو دست و يك پاي آن را ببندند و پاي ديگرش را باز بگذارند و موقع سربريدن گاو چهار دست و پايش را ببندند و دم آن را باز بگذارند، و موقع كشتن شتر دو دست آن را از پايين تا زانو، يا زير بغل به يكديگر ببندند، و پاهايش را باز بگذارند. و مستحب است مرغ را بعد از سر بريدن رها كنند تا پر و بال بزند.
دوم ـ كسي كه حيوان را ميكشد رو به قبله باشد.
سوم ـ پيش از كشتن حيوان آب جلوي آن بگذارند.
چهارم ـ كاري كنند كه حيوان كمتر اذيت شود، مثلاً كارد را خوب تيز كنند و با عجله سر حيوان را ببرند.
مكروهات سر بريدن حيوان
مسأله2609. چند چيز در سر بريدن حيوان مكروه است:
[...]
سوم ـ آن كه پيش از بيرون آمدن روح، پوست حيوان را بكنند،
[..]
پنجم ـ آن كه در جايي حيوان را بكشند كه حيوان ديگر آن را ببيند.
ششم ـ آن كه در شب يا پيش از ظهر روز جمعه سر حيوان را ببرند،
هفتم ـ آن كه خود انسان چهارپايي را كه پرورش داده است بكشد.
احكام شكار كردن با اسلحه
مسأله2610. اگر حيوان حلال گوشت وحشي و يا اهلي را كه وحشي شده با اسلحه شكار كنند، با پنج شرط حلال و بدنش پاك است:
اول ـ آن كه اسلحه شكار مثل كارد و شمشير برنده باشد، يا مثل نيزه و تير، تيز باشد كه به واسطه تيز بودن، بدن حيوان را پاره كند، و اگر بوسيله دام يا چوب و سنگ و مانند اينها حيوان را شكار كنند پاك نميشود، و خوردن آن هم حرام است. و اگر حيواني را با تفنگ شكار كنند، چنان چه گلوله آن تيز باشد كه در بدن حيوان فرو رود و آن را پاره كند پاك و حلال است، و اگر گلوله تيز نباشد بلكه با فشار در بدن حيوان فرو رود و حيوان را بكشد، يا به واسطه حرارتش بدن حيوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن، حيوان بميرد، پاك و حلال بودنش اشكال دارد.
دوم ـ كسي كه شكار ميكند، بايد مسلمان باشد يا خوب وبد را بفهمد.
سوم ـ اسلحه را براي شكار كردن حيوان به كار برد، و اگر مثلاً جايي را نشان كند و اتفاقاً حيواني را بكشد، آن حيوان پاك نيست و خوردن آن هم حرام است.
چهارم ـ در وقت به كار بردن اسلحه نام خدا را ببرد، و چنان چه عمداً نام خدا را نبرد شكار حلال نميشود ولي اگر فراموش كند اشكال ندارد.
پنجم ـ وقتي به حيوان برسد كه مرده باشد، يا اگر زنده است به اندازه سر بريدن آن وقت نباشد و چنان چه به اندازه سربريدن وقت باشد و سر حيوان را نبرد تا بميرد حرام است.
مسأله2612. اگر بعد از آن كه حيواني را تير زدند مثلاً در آب بيفتد، و انسان بداند كه حيوان به واسطه تير و افتادن در آب جان داده، حلال نيست، و اگر حيواني را شكار كنند و از نظر ناپديد شود و بعد از آن مرده آن حيوان پيدا شود اگر بدانند كه موت آن فقط مستند به سلاح شكار بوده حلال است.
مسأله2615. اگر با چوب يا سنگ يا چيز ديگري كه شكار كردن با آن صحيح نيست، حيواني را دو قسمت كنند، قسمتي كه سر و گردن ندارد حرام است، و قسمتي كه سر و گردن دارد، اگر زنده باشد و ممكن باشد كه مقداري زنده بماند و سر آن را به دستوري كه در شرع معين شده ببرند، حلال، و گرنه آن قسمت هم حرام ميباشد.
اگر حیوان حلال گوشت وحشی را با اسلحه شکار کنند، با پنج شرط حلال و بدنش پاک است.(1) خواه اسلحه تفنگ بادی باشد یا اسلحه شکاری دیگری:
اول:اسلحه شکار مثل کارد و شمشیر برنده باشد یا مثل نیزه و تیر، تیز باشد که به واسطه تیز بودن، بدن حیوان را پاره کند. اگر حیوانی را با تفنگ شکار کنند، چنانچه گلوله آن تیز باشد که در بدن حیوان فرو رود و آن را پاره کند، پاک و حلال است. اگر گلوله تیز نباشد، بلکه با فشار در بدن حیوان فرو رود و حیوان را بکشد یا به واسطه حرارتش بدن حیوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن حیوان بمیرد، پاک و حلال بودنش اشکال دارد.
[..]
سوم:اسلحه را فقط برای شکار حیوان به کار برد. اگر مثلاً جایی را نشانه گیری میکند، ولی اتفاقاً حیوانی را بکشد، آن حیوان پاک نیست و خوردن آن حرام است.
چهارم:در وقت به کار بردن اسلحه نام خدا را ببرد
پنجم:وقتی به حیوان برسد که حیوان مرده باشد یا اگرزنده است، به اندازه سر بریدن آن وقت نباشد. چنانچه به اندازه سر بریدن وقت باشد و سر حیوان را نبرد تا بمیرد، حرام است.(2) این فتوای مشهور بین تمامی فقهای عظام است اما به فتوای آیت الله مکارم و سیستانی چه گلوله تیز باشد یا غیر تیز ولی طوری باشد که بدن حیوان را پاره کند و از آن خون جاری گردد، اشکال ندارد و حلال ست. اگر به وسیله دام یا چوب و سنگ و مانند آن حیوانی را شکار کنند، گوشت آن حرام است، مگر این که موقعی به حیوان برسند که هنوز زنده باشد و آن را مطابق آداب شرع سر ببرند.(3)
تو سایت آیت الله مکارم سوالات دیگه ای هم مطرح شده که به نظرم بهتر اینجا بذارم تا اونایی که اطلاع ندارن متوجه بشن:
خوردن گوشت شکاری که برای تفریح بوده
فرموده اید که شکار برای تفریح حرام است آیا خود گوشت شکار نیز حرام و نجس است؟
خوردن گوشت آن شکار حرام نیست.
شکار حیوان در آشیانه اش
مرسوم شده که افراد خوابگاه پرندگان حلال گوشت وحشى را شناسایى، و شب هنگام موقعى که حیوان در خواب است با ترفندها و ابزار آلات مختلف آنها را شکار مى کنند. چنین شکارى با توجّه به حدیث «حیوان در آشیانه اش در امان است.» چه حکمى دارد؟
چنین شکارى حلال نیست
متوجه نشدم!
یعنی اگه با تفنگ شکار کنیم و تا برسیم بالای سرش، ببینیم مرده... حرامه ؟!!!
سلام
نه دوست عزیز اگه شما وقت کشیدن ماشه بسم الله بگید( یادتون بره که بسم الله بگید) اگه وقتی که به شکار رسیدین مرده باشه حلاله به شرطی که به روشی که گفته شده سرش رو ببرید در غیر اینصورت حرام میشه اگه هم که به شکار برسید و هنوز جون نداده باشه اما تعلل کنید تا جون بده شکار حروم میشه
دوستی داشتم که هیچ وقت دلش نمیومد سر پرنده رو ببره؛ واسه همین تیر خلاص میزد... اطلاعاتی در خصوص حلال یا حرام بودن در این روش دارین؟
زدن تیر خلاص باعث حرام شدن شکار میشه.
شما در صورتی که به شکار رسیده باشین و زنده باشه باید بدون تعلل برای اینکه حیوان کمتر زجر بکشه رو به قبله و با گفتن بسم الله سر رو با چاقو ببرین.
عزیزان زدن شکار با ساچمه سر تخت در صورتی که نرسین به شکار و بر اثر تیر خوردن بمیره حرامه
نظر اقای مکارم بر این است که اگر تیر بدن حیوان را پاره کند و به واسطه ان خون جاری شود (حتی یک قطره ) یعنی خون از اون قسمت بیاید حیوان حلال است....با این اوصاف همانطور مستحضر هستید چون تفنگهای بادی دارای خان می باشند و به خاطر گردشی که بعد از شلیک حول یک محور پیدا می کنند..خواه نا خواه بدن را پاره کرده و خون جاری می شود
در شكار زياده روي نكيند و به اندازه نياز و قاعده شكار كنيد(ديدم كساني رو كه از شكار بيش از حد اسيب هاي جدي ديدن)
در قران امده كه شب راي براي پرندگان امن قرار داديم ،خواهشي كه دارم ،التماس ميكنم ،بچه ها من به شخصه ديدم ضربه ايي كه انسان از شكار پرندگان در شب خوردن.التماس ميكنم در شب نرين شكار ،خود خدا شب رو براي پرندگان امن خوانده
يه خاطره براتون تعريف كنم تا متوجه موضوع بشين.
دقيقا اول ماه رمضان امسال ساعت حدودا 10 بود زنگ زدن به من و گفتن 5 نفر از دوستام و جوون هاي فاميل خودمون توي يه 405 بودن كه تصادف كردن و هر 5 نفرشون سر تير مرده بودن.خبر بسيار ناگواري بود.چند روز بعد كه رفتيم ماشين رو ديديم ،با صحنه عجيبي روبه رو شديم تمام ماشين له شده بود الا صندوق عقب ،سربازي كه اونجا بود به ما گفت كه توي صندوق عقب تعداد 65 كبوتر چاهي سر بريده بوده!!!!!!!!
بعدا كاشف به عمل اومد كه اين 5 تا شب قبل رفته بودن سر چاه ها و قنات هاي اطراف و به اصطلاح كبوتر هاي بد بخت رو شب گير كرده بودن.يعني ميرفتن توي چاه و با چراغ قوه كبوتري كه در اوج زمان تخم گذاري روي تخم هاشون خوابيده بوده رو ميگرفتن Surprised .بر خلاف نص صريح قران كه تاكيد داره شب به شكار پرندگان نرين و بر خلاف انصاف و انسانيت در زمان تخم گذاري و توليد نسل .
تقريبا تمام قديمي ها فاميل متفق الاقول بر اين نكته تاكيد ميكردن كه علت تصادف چيزي غير از خشم خدا نبوده.ماه رمضان.شب.فصل توليد مثل.پرنده رو تخم خوابيده.
الله اكبر
بنده دوستانه از همه خواهش ميكنم اين مسئله رو دست كم نگيرن
نزیدیک غروب میرفتم تا ببینم کجا شهر و تو کدم منطقه گنجشکا میخوابن
اون شب توی درختای یکی از بزرگراهای توی شهر تجمع کرده بودن واسه شکار از خونه زدم بیرون فکر میکنم ساعت حوالی 11 شب بود اون شب خیلی
گنجشک زدم ولی دیگه فرصت نشد بشمارم خیلی از گنجشکا خواب بودن و زبون بسته ها وقتی تیر میخوردن می افتادن تو بزرگراه و ماشین میرفت روشون
همینطور که مشغول زدن بودم نفهمیدم چطور شد که عقب عقب رفتم تو اتوبان یدفه صدای بوق شنیدم و دیگه چیزی نفهمیدم تا بعد اونای که صحنه تصادف
رو دیده بودن گفتن 1 راننده با سرعتی بالا با من برخورد میکنه و بعد از برخورد با 2 تا اتومبیل دیگه فرار میکنه .من 25 روز بیمارستان بستری بودم 15 جای
استخون رانم شکسته بود کتفم 280 تا بخیه خورده بودخدارو شکر تنها جایم که اسیب ندیده بود سرم بود همه میگفتن مجزه بوده که من جون سالم به در بردم
دوستان من 1 تکواندو کار در سطح حرفه ای وتیم ملی بودم ولی بعد از تصادف هرگز نتونستم ادامه بدم واین هنوز منو رنج میده من دانشجوی تربیت بدنی
هم بودم بعد از اون اتفاق ناگوار منی که همه نمراتم عالی بود بسختی و با ارفاق تونستم تمومش کنم . هنوز بعد گذشت 7 سال کابوس اون شب رو میبینم .
دوستان خواهش میکنم اینو به اویزه گوشتون کنین تو شب شکار پرنده نرین همانطور که جلال عزیز گفت خداوند شب رو برای پرندگان امن قرار داده
Developer Programmer- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 88
» اسلام و رفتار با حیوانات (1)
» حمایت از حیوانات در اسلام
» ازچاقوي تيز استفاده كنيد:اسلام و حقوق حيوانات
» حقوق حیوانات در اسلام - دکتر سید مصطفی محقق داماد