در مورد نجس بودن سگ
صفحه 2 از 2 • 1, 2
رد: در مورد نجس بودن سگ
وزیر هم عازم سفر می شود و پس از یکسال جستجو و پرس و جو از افراد مختلف به این نتیجه رسید که با توجه به حرفها و صحبتهای مردم باید پاسخ همین مدفوع آدمیزاد اشرف باشد.
عازم دیار خود می شود در نزدیکی های شهر چوپانی را می بیند و به خود می گوید بگذار از او هم سؤال کنم شاید جواب تازه ای داشت بعد از صحبت با چوپان، او به وزیر می گوید من جواب را می دانم اما یک شرط دارد
و وزیر نشنیده شرط را می پذیرد چوپان هم می گوید تو باید مدفوع خودت را بخوری وزیر آنچنان عصبانی می شود که می خواهد چوپان را بکشد ولی چوپان به او می گوید تو می توانی من را بکشی اما مطمئن باش پاسخی که پیدا کرده ای غلط است تو این کار را بکن اگر جواب قانع کننده ای نشنیدی من را بکش.
خلاصه وزیر به خاطر رسیدن به تاج و تخت هم که شده قبول می کند و آن کار را انجام می دهد سپس چوپان به او می گوید: ” کثیف ترین و نجس ترین چیزها طمع است که تو به خاطرش حاضر شدی آنچه را فکر می کردی نجس ترین است بخوری” !!!!
snake_eater- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 1
فتوای جدید در مورد سگ ها!خطر!
آيت الله العظمي ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد در پاسخ استفتايي در خصوص نگهداري سگ خانگي اظهار كرد: نگهداري سگ خانگي تقليد کورکورانه از غرب است.آيت الله مکارم شيرازي
متن استفتاء بدين شرح است:
باسمه تعالي
محضر مبارک آيت الله العظمي مکارم شيرازي
سلام عليکم
احتراما با توجه به افزايش خريد و روش سگهاي خانگي - زينتي در شهرهاي بزرگ کشور و تردد اين سگها در معابر عمومي و اماکن جمعي و با توجه به معذب بودن بخش کثيري از افراد جامعه نسبت به حضور اين حيوان در فضاي زندگي شهري و آپارتمان نشيني خواهشمنديم نظر اسلام در اين مورد را اعلام بفرماييد و اين نکته که نجاست سگ در قرآن نيامده است آيا مجوز نگهداري سگ است؟
پاسخ:
باسمه تعالي
متاسفانه تقليد کورکورانه از غرب آثار زيانباري دارد که از جمله همين مساله سگ دوستي است و بسيارند کساني که در غرب سگشان را از زن و فرزندشان بيشتر دوست ميدارند و در مورد نجاست سگ روايات بسيار زيادي داريم که حتي ظرف نيم خورده آن به روش خاصي تطهير ميشود و اينکه در قرآن نجاست سگ نيامده دليل بر چيزي نميشود، بسياري از واجبات و محرمات به طور صريح در قرآن نيامده حتي عدد رکعات نماز در قرآن نيست بلکه ارجاع به سنت پيامبر اکرم(ص) و ائمه شده است.
amir hosein- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 8
رد: در مورد نجس بودن سگ
البته ببخشید که اینطوری میگیما اما من از بچگی از سگ می ترسیدم و حس بدی نسبت بهش داشتم
الهام- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 117
رد: در مورد نجس بودن سگ
دوستان من تنها به یک نکته اشاره کنم:
بیماریهای مشترک سگ و انسان بسیار بسیار کمتر از بیماریهای مشترک گاو و گوسفند با انسان است.
زهرا جان شستن سگها آن هم به میزان زیاد که شما اشاره کردی به هیچ عنوان کار درستی نیست و برای سگت مشکلات زیادی در آینده ایجاد می کنید.
با درود
Dr. Iman Memarian- دامپزشک گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 59
رد: در مورد نجس بودن سگ
و اگر دوستان اسلام را قبول دارند بدانند اسلام دین زنده ایست و قرآن با وجور گذشت 1400 سال هنوز هم خیلی باز نشده و برای خیلی ها مبهمه
spider- کاربر خیلی فعال لاک پشتی
- تشکر : 2
رد: در مورد نجس بودن سگ
apb- کاربر باتجربه لاک پشتی
- تشکر : 8
رد: در مورد نجس بودن سگ
ولی هر کی هم که دوست داره میتونه اونو نگهداره و فکر نکنم کسی بخواد ایراد بگیره که چرا من از سگ بدم میاد یا کسی دیگه دوسش داره دیگه بحث نداره
الهام- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 117
رد: در مورد نجس بودن سگ
apb- کاربر باتجربه لاک پشتی
- تشکر : 8
رد: در مورد نجس بودن سگ
و این دیگه به خود فرد بستگی داره
موفق باشید :cheers:
spider- کاربر خیلی فعال لاک پشتی
- تشکر : 2
رد: در مورد نجس بودن سگ
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=95930
Salma- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 1
رد: در مورد نجس بودن سگ
دکتر یه سئوالی واسم پیش اومد؛ واقعا ادرار فاقد آلودگیه؟ اینکه سگ واسه مشخص کردن قلمرو به در و دیوار ادرار میکنه، هیچ مشکلی نداره؟
در خصوص واژه ای که فرمودین، ویکی پدیا اینطور بیان کرده ( جالبه که بین اهل سنت و شیعه تفاوتهایی هست!)
نجس در واقع به چه معنی است
نجس، در اصطلاح فقه اسلامی، به آنچه که تماس با آن جایز نیست و در صورت تماس، تطهیر لازم است گفته میشود؛ خوردن و آشامیدن نجاسات حرام است.
نجس در نزد شیعه:
* بول(ادرار)
* غائط(مدفوع)
* منی
* مردار
* خون
* سگ
* خوک
* کافر
* خمر
* عرق شتر یا حیوان نجاستخوار
نجس در نزد اهل سنت :
* خمر
* بول انسان
* غائط انسان
* منی
* مردار حیوانی که ذبح شرعی نشده باشد.
* سگ
* خوک
* مشرک
* شیر حیوانی که مسلمان از خوردن آن ممنوع گشته باشد.
Developer Programmer- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 88
رد: در مورد نجس بودن سگ
White Tiger- دامپزشک گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 3
رد: در مورد نجس بودن سگ
شما میدونستید سگ هم جز حیواناتی است که به بهشت میرود؟
اگه نجسه پس چرا به بهشت میره؟
بعد از مرگ پیامبر اکرم احادیث زیادی جعل میشد و بعضی ها هم برای ایبن کار پول میگرفتند...
گربه از سگ کثیف تره پس چرا نجس نیست موش هم همینطور اون که تو فاضلاب زندگی میکنه نجس نیست؟
amirreza- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 0
رد: در مورد نجس بودن سگ
حیوون به این وفاداری و مهربونی چطور ممکنه نجس باشه؟
درسته خودم سگ ندارم و قراره گربه به سرپرستی بگیرم اما باز هم میگم سگ نجس نیست.
هیچ جای قرآن نیومده سگ نجسه.
و ممکنه روایاتی که میگن سگ نجسه،روایات دروغی باشن.یعنی روایاتی که از زبون اهل بیت نیستن.
یا شاید هم درست باشه اما من میگم هیچ حیوونی نجس نیست.
...- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 7
رد: در مورد نجس بودن سگ
قرآن بصراحت اعلام کرده که حیوانی که توسط سگ شکاری صید شده، پاک و حلال است
در حالی که مجلس شورای اسلامی ایران هنوز تصمیمی برای گرداندن سگها در خیابانها نگرفته، رئیس پليس ایران هشدار داده که با كساني كه در معابر عمومی "سگ حمل کنند" برخورد می *كند، چرا که به گفته وی، سگ حیوانی نجس است.
این در حالی است که طرح مجلس شورای اسلامی برای به حداقل رساندن نگهداری سگ در خانه ها و ممنوعیت ورود سگها به معابر عمومی در دست بررسی است و با اینکه هفته هاست اعلام وصول شده، هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده و مخالفتهای زیادی با آن مطرح می شود.
طرح مجلس در قالب افزودن ماده ای به قانون مجازات اسلامی تدوین شده که گرداندن "حيوانات خطرناك يا حيواناتی كه برای سلامت عمومی مضر بوده يا نجس العين می *باشند، از قبيل سگ در اماكن و معابر عمومي و وسائط نقليه" را ممنوع می *کند.
این طرح، نگهداری "حيوانات مذكور" را در آپارتمانها ممنوع می کند و در منازل مسكونی مستقل نیز این ممنوعیت در صورتی برقرار خواهد بود که نگهداری از حیوانات موجب نارضايتی هر يك از ساكنان خانه شود.
سی و نه نماینده ای که این طرح را به مجلس داده اند، هدف از آن را مقابله با روند فزاينده "سگ گردانی" در معابر و نگهداری آن در آپارتمانها در شهرهای بزرگ، بويژه تهران اعلام کرده اند.
پیشنهاد دهندگان طرح كه برخی از آنان از نمايندگان شاخص روحانی مجلسند، رواج سگ گردانی و نگهداری از سگ را معضلی فرهنگی اجتماعی و نوعی تقليد كوركورانه از "فرهنگ مبتذل غربی" دانسته *اند و این در حالی است که به گواه تاریخ و بر خلاف نظر این نمایندگان، در ایران نیز همچون دیگر جوامع بشری، نگهداری از سگ به عنوان حیوانی اهلی و خانگی و دوستی با آن پیشینه ای به درازای تاریخ دارد و محصول ورود فرهنگ غربی در دوره های اخیر نیست.
سگ در ایران باستان
در کیش زرتشت، دین ایرانیان پیش از اسلام، سگ یار و نگهبان انسان در برابر اهریمن بوده، چه در این جهان و چه پس از مرگ.
در اساطیر ایرانی، نام سگ بارها در نقش یاور و نگهبان در کنار شخصیتهای اسطوره ای ذکر شده و حتی به درجه ای از تقدس رسیده، سگ در جایجای متون دینی زرتشتی ستایش شده و آزار او بشدت نهی شده است.
پس از ورود اسلام به ایران هم در گوشه و کنار گزارشهای تاریخی نشانه هایی از اینکه افرادی در جوامع شهری سگ را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کرده اند (و نه لزوماً به عنوان سگ گله یا سگ شکاری) به چشم می خورد، هرچند نگهداری از سگ هیچگاه همچون جوامع غربی به رفتاری فراگیر تبدیل نشد.
ریشه نجاست سگ
فاصله گرفتن اکثریت ایرانیان از سگ و حتی دیگر حیوانات خانگی، نتیجه آموزه های اسلامی و باور به نجاست سگ است، این در حالی است که در هیچ کجای قرآن نه به نجس بودن سگ اشاره ای شده و نه هیچ کلامی که تعبیری منفی در مورد سگ داشته باشد در این کتاب آمده است، قرآن حتی بصراحت اعلام کرده که حیوانی که سگ تربیت شده (شکاری) آن را صید کرده باشد پاک و حلال است (سوره مائده آیه 4).
از پیامبر اسلام هم هیچ کلامی نقل نشده که او بصراحت در آن سگ را نجس اعلام کرده باشد و فقهائی که با استناد به سخنان پیامبر اسلام، رأی به نجاست سگ داده اند در واقع به تفسیر نقل قولهایی از وی پرداخته اند که به ناپاک بودن آنچه سگ به آن دهان زده یا به مدفوع و ادرار سگ مربوط می شود.
از همین رو، بین فقهای اهل سنت در مورد نجس یا پاک بودن سگ اختلاف وجود داشته و دارد، تا آنجا که مالک بن انس، یکی از امامان چهارگانه اهل سنت، سگ را اصلاً نجس نمی دانسته است.
مالک بن انس حتی آب دهان سگ را هم نجس نمی دانسته و با استناد به نص صریح قرآن حیوانی را که سگ شکار کرده باشد پاک می داند استدلال می کرده که چون سگ حیوان را با دهان خود شکار و حمل می کند بنابراین آب دهانش را نمی توان نجس دانست.
مالک حتی به گزارشهای تاریخی از زمان پیامبر اسلام (که تنها سه نسل با زمان او فاصله داشته) اشاره می کرده که بنابر آنها، در زمان پیامبر اسلام سگها در محوطه مساجد و حتی اطراف خانه کعبه رفت و آمد می کرده اند و هیچگاه از پیامبر اسلام نقل نشده که ورود آنها را به اطراف مساجد نهی کرده باشد.
ابوحنیفه، دیگر پیشوای فقهی اهل سنت، بدن سگ را پاک و تنها آب دهان این حیوان را نجس می دانسته، وی خرید و فروش سگ را هم جایز می دانسته است.
امام شافعی و احمد بن حنبل، دو امام دیگر اهل سنت، سگ را نجس می دانستند.
سگ در فقه شیعه
بر خلاف اهل سنت، میان فقهای شیعه بر سر نجس بودن سگ اتفاق نظر وجود دارد، علمای شیعه علاوه بر اینکه تفسیری همچون برداشت امام شافعی و احمد بن حنبل از سخنان پیامبر اسلام درباره سگ دارند، به سخنانی از امام جعفر صادق نیز استناد می کنند که بصراحت، سگ را نجس اعلام کرده است.
برای نمونه در کتاب اصول کافی آمده که امام صادق در پاسخ به سؤالی در مورد نجاست سگ، سه بار بصراحت پاسخ داده که سگ نجس است.
با این حال در میان فقهای شیعه هم دست کم می توان به سید مرتضی، یکی از بزرگترین فقهای تاریخ شیعه اشاره کرد که به نجاست سگ باور نداشته و نظر او در این باره مشابه نظر ابوحنیفه بوده است.
سید مرتضی از نوادگان امام موسی کاظم و بزرگان شیعه بوده و با این حال در دربار خلیفه عباسی هم ارج و منزلت داشته و قاضی القضات بوده است، قادر بالله، خلیفه وقت عباسی به سید مرتضی لقب علم الهدی (پرچم هدایت) داد و برادر او، سید رضی، گردآورنده نهج البلاغه است.
نگهداری از سگ
یکی از اصحاب پیامبر اسلام به نام ابوهریره داستانی از زبان عایشه پیامبر اسلام نقل کرده با این مضمون که حسن و حسین، نوه های پیامبر، سگ توله ای را برای بازی به خانه برده بودند، روزی قرار بوده که در ساعت معینی، جبرئیل برای ابلاغ وحی نزد پیامبر برود اما آن ساعت فرا می رسد و خبری از جبرئیل نمی شود، پیامبر که از خلف وعده جبرئیل شگفت زده شده بوده ناگاه متوجه آن سگ در خانه می شود و پس از آنکه سگ را بیرون می کند، جبرئیل وارد می شود و به پیامبر می گوید ما [فرشتگان] وارد خانه ای نمی شویم که در آن سگ باشد.
این حکایت با عبارات و شیوه های مختلفی در کتابهای حدیث روایت شده و اگر منبع آن، منحصر به روایت ابوهریره از عایشه بود، فقهای شیعه که نه ابوهریره را معتبر می دانند و نه چندان دید خوشایندی به روایات نقل شده از عایشه دارند ممکن بود در اعتبار آن شک کنند اما این عبارت که فرشتگان وارد خانه ای نمی شوند که سگ در آن باشد از حضرت علی و امام جعفر صادق هم نقل شده است.
نکته دیگر این روایت این است که چه در روایتهای مورد استناد اهل سنت و چه در نقل قولهایی که از حضرت علی و امام جعفر صادق آمده، عبارت کامل این گونه نقل شده که فرشتگان وارد خانه ای که سگ یا عکسی در آن باشد نمی شوند.
انبوه عکسها بر در و دیوار مساجد و حسینه ها و زیارتگاهها و خانه های علمای شیعه و کسانی که به احکام اسلام عمل می کنند، گواهی بر نادیده گرفتن گفته هایی است که در این زمینه از پیامبر و امامان نقل شده و در عین حال از برخوردی دوگانه حکایت می کند، یعنی به بخشی از آنچه سنت پیامبر و امامان به شمار می رود عمل می شود و بخش دیگری از آن کنار گذاشته می شود.
سگ در فرهنگ عرب
میان اعراب نیز، همچون ایرانیان، باور به ناپاکی سگ و دوری جستن از این حیوان هیچ پیشینه ای قبل از اسلام ندارد.
در فرهنگ عرب پیش از اسلام، سگ به عنوان جانوری باوفا و شجاع ستایش می شده، برای عربهای دامدار و صحرانشین، سگ نگهبان رمه و دارایی و جانوری مفید بوده است.
در تاریخ عرب پیش از اسلام (عصر جاهلیت) آمده که هنگامی که وائل بن ربیعه، دو قبیله تغلب و بکر را از زیر سلطه یمنیها بیرون می آورد و اعلام استقلال و پادشاهی می کند، به خودش لقب کلب (سگ) می دهد و نام پسرش را جرو (سگ توله) می گذارد.
همچنین نام یکی از قبائل مهم عرب که در صدر اسلام قدرتمندترین قبیله عرب در شام بوده، قبیله کلب (سگ) نام داشته است؛ دحیة بن خلیفه کلبی یکی از اصحاب مشهور پیامبر اسلام که حامل نامه او به هرقل (هراکلیوس) امپراتور روم شد، از این قبیله بود.
گذاشتن نام سگ و القاب مربوط به این حیوان روی فرزندان میان اعراب رایج بوده، برای نمونه، یکی از نیاکان پیامبر اسلام کلاب (جمع کلب) نام داشته و نمونه مشهور دیگر، معاویه بن ابی سفیان، نخستین خلیفه اموی است.
معاویه در لغت به معنی سگ ماده ای است که عوعو می کند اما این نام از آن رو بر فرزندان گذاشته می شده که سگ ماده میان اعراب نمادی از شجاعت و جنگاوری بوده است.
از ظرائف تاریخ اینکه، معاویه دختر شیخ قبیله کلب را که میسون نام داشته به زنی می گیرد و حاصل این ازدواج، یزید شد.
در نتیجه، تبدیل سگ به نماد ناپاکی و دوری جستن از آن میان اعراب، به نظر نمی رسد که دلیلی جز آرای فقها و روحانیون در مورد نجاست سگ داشته باشد، هم اکنون نیز بین عشائر عرب لیبی که از مذهب مالکی پیروی می کنند و سگ را نجس نمی دانند، بر خلاف دیگر اعراب، واژه سگ به عنوان دشنام به کار نمی رود و برعکس از آن برای ستایش افراد و توصیف آنان به شجاعت و قدرت استفاده می شود.
سگ در دیگر ادیان
در میان ادیان دیگر غیر از اسلام، بویژه ادیانی مانند مسیحیت و یهود که بین اعراب پیش از اسلام رایج بودند هم نشانه ای از باور به ناپاکی سگ و رویکرد منفی به آن به چشم نمی خورد.
در کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان، تنها اشاره ای که پاکی یا ناپاکی حیوانات شده، در داستان نوح در سفر پیدایش است که در آن خداوند به نوح فرمان می دهد که از همه انواع حیوانات، چه آنانی که پاکند و چه آنهایی که ناپاک، یک جفت را سوار کشتی اش کند.
در مسیحیت که اساساً مفهوم نجاست، به آن معنا که در اسلام به کار رفته وجود ندارد و در دین یهود هم ناپاکی تنها به معنی حرام بودن خوردن گوشت برخی حیوانات (مانند خوک) تعبیر شده و نه نجس بودن و نهی از لمس کردن بدن این حیوانات یا نگهداری از آنها.
در تلمود، که مجموعه آرا و احکام بزرگان یهود است، تنها با نگهداری سگی که باعث آزار و اذیت و ترساندن مردم شود مخالفت شده و در عین حال، آزار رساندن به سگان هم نهی شده است.
تنها در متون مربوط به آیین قبالا (تصوف یهودی) است که سگ به عنوان نمادی از نیروهای شیطانی توصیف شده و شاید به همین سبب باشد که در یهودیان حصیدی، یعنی شاخه ای از یهودیان که رویکردی بنیادگرا به دین خود دارند، دیده می شود که از سگ دوری می کنند، البته جنبش حصیدی سابقه ای کمتر از هزار سال دارد و در اروپا ریشه گرفته و رشد کرده است، بنابراین نمی توان پیوندی میان باورها و رفتار این دسته از یهودیان و یهودیان صدر اسلام یافت و ریشه نجاست سگ در دین اسلام را، همچون برخی دیگر از احکام شرع، در دین یهود و باورهای یهودیان جستجو کرد.
Developer Programmer- کاربر خوب لاک پشتی
- تشکر : 88
صفحه 2 از 2 • 1, 2