مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
هم اکنون "وایمکس" به یکی از پر طرفدارترین فناوری های موجود در جهان برای توسعه اینترنت پر سرعت تبدیل شده به گونه ای که بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته اند پوشش کاملی را برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند.
در کشور ما نیز که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL موفقیت چندانی نداشته اند اگر بگوییم دسترسی از طریق وایمکس یکی از اساسی ترین ابزار مورد نیاز شهرهای الکترونیکی است بیراه نگفته ایم. بنابراین تلاش برای راه اندازی فناوری وایمکس در کشور یکی از راه های اساسی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن این فناوری محسوب می شود.
تا قبل از واگذاری امتیاز بهره برداری از این فناوری در کشور گفته می شد اشکالاتی که در توسعه اینترنت پر سرعت با سیم (ADSL) در ایران وجود داشته، عموما از جانب شرکت مخابرات پیش می آمده و دیگر این مشكلات در سیستم های وایمکس وجود نخواهد داشت چرا که برای ارایه سرویس ADSL شرکت ها باید وارد فضای متعلق به مخابرات می شدند که به آنها نیز این اجازه داده نمی شد و یا محدودیت های زیادی در این زمینه وجود داشت اما در وایمکس این الزام وجود ندارد و اپراتورها می توانند کاملا مستقل از مخابرات عمل کنند.
اما در حال حاضر با وجودی که اپراتور وایمکس ایرانسل موفق شده در موعد مقرر این سرویس را در10 شهر کشور راه اندازی کند وجود برخی نارسایی ها و ناهماهنگی ها از سوی این اپراتور و مسوولان نظارتی سبب شده تا مشتریان و کاربران این فناوری آنچنان که باید از آن راضی نباشند. توجه به این نکته نیز ضروری است که فناوری وایمکس هم اکنون تنها از سوی اپراتور ایرانسل عرضه می شود و ارایه سرویس سه اپراتور دیگر دارای مجوز فعالیت آنچنان محسوس نیست.
داستان تکراری ورود فناوریهای جدید
داستان فناوری وایمکس ما را به یاد سال های اولیه ورود تلفن همراه به کشور و در دست گرفتن گوشی های بزرگ موبایل از سوی افراد معدودی میاندازد که حاضر بودند ریسک استفاده از فناوری جدید و مشکلات ناشی از آن را بپذیرند.
استفاده از فناوری تلفن سیار به حدی جذاب بود که در کمتر از یک دهه توانست با تمامی نارسایی هایی که هنوز هم به اتمام نرسیده محبوبیتی خاص در میان اقشار مختلف جامعه پیدا کند که استفاده بیش از 53 میلیون نفر در کشور نمود بارزی این ادعاست اما وضعیت وایمکس تا حدودی متفاوت است. کاربرانی كه می خواهند از این فناوری استفاده کنند به نوعی با اینترنت آشنا هستند و درصددند طعم استفاده از اینترنت بدون سیم را با سرعت دسترسی بالا و کیفیت به مراتب بهتر از اینترنت دایل آپ و ADSL بچشند.
هم اکنون برخی کاربران اینترنت برای رسیدن به این خواسته با مشکلاتی مواجه اند که به عقیده کارشناسان به پشتیبانی نشدن مناسب اپراتور سرویس دهنده، نحوه عملکرد نظارتی سازمان تنظیم مقررات به عنوان نهاد متولی نظارت بر بازار و دست آخر نیز نبود اطلاع رسانی لازم برای کاربران مربوط می شود.
به اعتقاد کارشناسان، مهم ترین شرطی که می تواند باعث موفقیت فناوری وایمکس شود اطلاع رسانی به موقع و تلاش در جهت ارزان بودن خدمات آن است که اپراتور ایرانسل به عنوان یکی از چهار اپراتور وایمکس توانسته تا حد قابل توجهی این بخش را به مرحله اجرا در آورد و سرویس هایش را با قیمت بسیار پایین تر از دیگر اپراتورهای دیتا در کشور ارایه دهد. اما با وجود این شواهد نشان می دهد که برخی مشترکان وایمکس از خدمات این اپراتور راضی نیستند و معتقدند وایمکس نیز مانند ADSL و دایل آپ نتوانسته خدمات اینترنت را با دسترسی آسان و ارزان در اختیارشان قرار دهد.
پشت خط بمان تا به اولین اپراتور وصل شوی
یکی از مشکلاتی که هم اکنون کاربران و متقاضیان وایمکس ایرانسل با آن مواجه هستند دسترسی به مرکز تماس مشتریان این اپراتور و سیستم پاسخگویی این شبکه است که اگرچه این مرکز به صورت شبانه روزی و 24 ساعته دایر است اما گله مندی برخی از مشترکان را به همراه داشته است.
بررسی ها نشان می دهد که مدت زمان انتظار برای پاسخ گویی اپراتورهای مرکز تماس ایرانسل و مسلط نبودن برخی از این اپراتورها برای ارایه توضیحات و پاسخ به برخی ابهامات مورد نظر از جمله مواردی است که کاربران از آن شکایت دارند.
متقاضیانی که تماس با مرکز شبانه روزی وایمکس ایرانسل را به عنوان راهی برای ارایه تقاضای ثبت نام انتخاب می کنند باید دقایق زیادی را منتظر بمانند تا به اولین اپراتور آزاد این سرویس متصل شوند. البته دراین مورد گفته می شود که تنها هزینه تماس یک دقیقه برای تماس گیرنده محاسبه می شود اما با وجود این همین مدت انتظار نیز برای متقاضیان بسیار طاقت فرساست.
بر خلاف وعده وایمکس یک هفته ای به منازل نمی آید
برخی از کسانی که سرویس وایمکس ایرانسل را خریده اند و یا به نوعی در شرف خریدن این سرویس قرار دارند معتقدند که نمایندگی های فروش وایمکس ایرانسل در بحث ثبت نام و زمان دریافت سرویس با متقاضیان همکاری نمی کنند و این مساله باعث شده متقاضیان این سرویس برای دریافت آن زمان زیادی را در انتظار بمانند.
سردرگمی های برخی متقاضیان پس از پرداخت مبلغ مورد نظر خطوط وایمکس و راهاندازی نشدن این سرویس از سوی اپراتور از جمله مواردی است که از سوی متقاضیان به آن اشکال وارد می شود و با وجودی که گفته می شود خطوط وایمکس ایرانسل یک هفته پس از پرداخت مبلغ راه اندازی اولیه نصب می شود اما برای برخی کاربران این امر اتفاق نیفتاده است و فعال سازی این سرویس بیش از یک هفته به طول می انجامد.
استفاده از مودم های پشت بامی از سر ناچاری و اطلاع رسانی نامناسب در پوشش شبکه وایمکس از سوی سیستم پاسخ گوی ایرانسل از دیگر مواردی است که باعث نارضایتی مشترکان شده است به گونه ای که برخلاف انتظار متقاضی پوشش نامناسب این شبکه رادیویی باعث می شود مشترک به ناچار از مودم های پشت بامی (Out door) که قیمتی به مراتب گران تر از مودم های داخلی دارند، استفاده کند.
برخی خریداران وایمکس می گویند که ایرانسل ابتدا مودم داخلی ارزان قیمت را به ما پیشنهاد می دهد اما در زمان نصب به دلیل پوشش دهی نامناسب تغییر موضع داده و نوع مودم دیگری را به ما پیشنهاد می دهد که به ناچار مشترک باید به خرید آن با هزینه بیشتر اقدام کند.
هم اکنون مودم داخلی وایمکس 69 هزار و 900 تومان، مودم پشت بامی 199 هزار و 900 تومان و مودم وای فای ایرانسل که قابلیت اتصال 4 پورت برای شبکه، نوت بوک، پی سی و موبایل را دارد به قیمت 99 هزار و 900 تومان فروخته می شود که به غیر از مودم پشت بامی دو نوع دیگر قابلیت جا به جایی خواهند داشت.برخی کاربران وایمکس می گویند تا زمانی که ایرانسل در بازار وایمکس رقیبی نداشت و به تنهایی این بازار را در اختیار گرفته بود مشتریان مجبور بودند تنها از این شرکت مودم تهیه کنند اما در حال حاضر که دیگر اپراتورها نیز وارد بازار شده اند خرید مودم به عهده متقاضی گذاشته می شود.
هزینه های نصب مودم
برخی خریداران وایمکس در مورد دریافت مبالغ اضافه از سوی برخی کارشناسان وایمکس و نصابان سرویس می گویند: بابت نصب مودم چندین بار به نصاب هزینه پرداخت کرده اند. این در حالی است که طبق اعلام شرکت ایرانسل هیچ گونه مبلغی بابت نصب و راه اندازی سرویس در محل نباید از خریدار اخذ شود چرا که این هزینه که مبلغ 8 هزار تومان است در اولین قبض پرداختی مشترک محاسبه می شود.
یکی از کاربران وایمکس ایرانسل در این باره می گوید: نصاب شرکت ایرانسل که برای راه اندازی مودم به منزل ما مراجعه کرده بود به دلیل آنتن ندادن در زمان مورد نظر موفق به نصب خط نشد اما 8 هزار تومان پرداخت کردیم. نصاب نیز برای تکمیل فعالیت خود تنها حضور در خارج ساعت کاری را پیشنهاد داد تا بتواند مبلغی مجددا دریافت کند.
وایمکس به اجبار در سبد خانوار جای گرفت
ایرانسل اوایل تیرماه و به صورت ناگهانی قبل از آنکه رقیبی وارد عرصه وایمکس شود قیمت اینترنت وایمکس خود را به طرز قابل توجهی کاهش داد تا این سرویس در سبد خانوار جای گیرد. این كار اگرچه به ظاهر بسیار مقبول و مورد توجه است اما منتقدان معتقدند که این اپراتور برای جذب مشترک و رقابت با دیگر اپراتورهای وایمکس قیمت سرویس خود را کاهش داده است.
هم اکنون اینترنت وایمکس ایرانسل با دسترسی 128کیلوبیت بر ثانیه ماهانه 9 هزار تومان است و اینترنت 512 کیلوبیت بر ثانیه در یک دوره شش ماهه ماهی 48 هزار تومان خواهد بود. همچنین اینترنت وایمکس یك مگابیت در ثانیه یک ماهه با دانلود نامحدود 79 هزار تومان و 2 مگابیت در ثانیه 125 هزار تومان است.گفته می شود که صورت حساب قبوض مشترکان وایمکس ایرانسل در دو نوع پیش پرداختی و پس پرداختی عرضه می شود که مشترکان میتوانند به صورت آنلاین به پرداخت صورتحساب خود اقدام کنند.
وایمکس میرود که جای ADSL را بگیرد
هر فناوری در بدو ورود با مشکلات بسیاری روبه رو است که تامین زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه وایمکس کشور نیز یکی از نگرانی هایی است که نسبت به این فناوری وجود دارد به نحوی که بسیاری از فعالان این عرصه خواستار تهیه تجهیزات مناسب برای توسعه وایمکس هستند.
افزایش پهنای باند مورد نیاز اپراتورهای وایمکس از دیگر نگرانی هایی است که وزارت ارتباطات و نهادهای تصمیم گیر باید به آن بیندیشند. در همین حال برداشتن محدودیت فعلی سرعت اینترنت برای کاربران از جمله مسایلی است که موفقیت وایمکس را بی تردید تحت تاثیر قرار خواهد داد. کارشناسان معتقدند با وجودی که وایمکس محدود به مکان نبوده و نیازمند به ظرفیت مرکز مخابرات و خط تلفن نیست به راحتی و به سرعت می تواند از سد ADSL بگذرد و ضریب نفوذ اینترنت را به زودی افزایش دهد. با این حال آنچه که در این میان از سوی کارشناسان به آن انتقاداتی وارد است نظارت نکردن شفاف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عملکرد این اپراتور و دیگر اپراتورهای وایمکس چرا که کاربرانی که با مشکلاتی در نحوه دریافت سرویس خود روبه رو هستند هم اکنون هیچ اطلاعی از نهاد نظارتی این بخش ندارند و نمی دانند که برای اعلام شکایت باید به کجا مراجعه کنند.
Innocent- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 162
رد: مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
وایمکس میرود که جای ADSL را بگیرد
تا وایمکس جای ADSL رو بگیره فکر کنم کلی طول بکشه منم این مطلب رو راجع به وایمکس شنیده بودم
الهام- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 117
رد: مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
MohammadRN- مدیرکل گفتگوی لاک پشتی
-
تشکر : 144
رد: مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
http://wimax.irancell.ir/Layer3/?id=199
الهام- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 117
رد: مصائب سرویس وایمکس ایرانسل
http://mobinnet.ir
Foad- حامی حیوانات لاک پشتی
- تشکر : 243
» همه چیز درباره گوگل
» راه اندازی سرویس تلفن اینترنتی گوگل
» فروش سیمکارت ایرانسل به زودی متوقف می شود
» رگولاتوری: درباره ایرانسل تصمیم می گیریم