رتبه بندي دانشگاه هاي جهان و دانشگاه هاي ايران
رتبه بندي دانشگاه هاي جهان و دانشگاه هاي ايران
حتما تا حالا چيزي به اسم رده بندي يا ranking دانشگاه ها را شنيده ايد. همه ساله دانشگاه هاي جهان را بر اساس معيار هاي خاص علمي، آموزشي و... رده بندي مي شوند. البته اين رده بندي ها از طريق محافل مختلفي اعلام مي شود و که يکي از آنها مؤسسه «تايمز هاير اجوکيشن» در انگليس است. لازم به ذکر است رده بندي هاي اعلام شده تا حدي با هم متفاوت هستند و اين به دليل تفاوت معيار هاي رده بندي موسسات مختلف مي باشد.
اما مسئله مهمي که در اينجا مطرح است جايگاه دانشگاه هاي ايراني در اين رده بندي است،اولين دانشگاه ايراني حاضر در اين رده بندي ها دانشگاه تهران با رتبه جهاني 1463 و رتبه 2 در خاور ميانه است و اين در حالي است که اين دانشگاه
حتي در ليست 100 دانشگاه برتر آسيا نيز حظور ندارد. دانشگاه پزشکي تهران با 2301 و 7، تربيت مدرس با 2633 و 10 ،علم و صنعت ايران با 2699 و 11 ،فردوسي مشهد با 2790 و 13 ، صنعتي شريف با2844 و 14، علوم پزشکي شيراز با 2953 و 16 ، صنعتي امير کبير با 3004 و 18 ،و ...به ترتيب برترين هاي ايران در اين ليست مي باشند. لازم به ذکر است تنوع رشته هاي يک دانشگاه از معيار هاي رده بندي است ، بسياري از افراد از اينکه دانشگاه شريف با رتبه 2844 بعد از دانشگاه هاي فوق قرار دارد تعجب مي کنند که البته يکي از عوامل، عامل ذکر شده است. همچنين تعداد اساتيد و دانشجويان در دانشگاه ها، همکاري با ديگر دانشگاههاي جهان، سطح علمي کادر دانشگاهي، دارا بودن دانشکده هاي بين المللي، دارا بودن دانشجويان بين المللي، نسبت کارمندان و کادر دانشگاهي به تعداد دانشجويان و تعداد دفعاتي که يک دانشگاه به عنوان منبع علمي از سوي ديگر دانشگاهها مورد استفاده قرار ميگيرد و... از عوامل مهم در اين رده بندي هاست.
سئوالی که مطرح است این است که چرا با وجود جمعیت مشتاقی از دانش آموزان که هر ساله با صرف هزینه و زمان زیادی با آرزوی پیوستن به جمع دانشگاهیان حرکت می کنندو با وجود ميلياردها ريال هزينهای که برای تحصيل در دانشگاه ها از دوش بيتالمال و دانشجويانش اخذ ميشود ، با وجود دانش آموزانی که به استعداد فراوان در دنیا شهرت دارند و مدالآوران المپيادی که همواره نام ايران را در مجامع جهانی تکرار کرده و بزرگ داشتهاند، رتبه دانشگاه های ایرانی در چنین سطحی قرار دارد!
نشریه THES از میان 3 هزار و 703 محفل آکادمیک در سراسر جهان برترین دانشگاه ها را معرفی کرد. این آمار بر اساس فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها ارائه شده که بر اساس آن هاروارد برترین دانشگاه دنیا است. دو دانشگاه کمبریج و آکسفورد پس از دانشگاه هاروارد در جایگاه دوم و سوم بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفتند.
آمار زیر که از ردهبندی سال ۲۰۰۶ ضمیمه تحصیلات عالی (THES) از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان استخراج شده است توجه نمائید:
از ۱۵ دانشگاه اول جهان به طور طبیعی ۱۱ دانشگاه آمریکائی و سه دانشگاه انگلیسی هستند. اما جالب آن که یک دانشگاه از چین نیز در میان این ۱۵ دانشگاه ردهبندی شده است.
جمعا ۶ دانشگاه از چین در این لیست وجود دارند که از میان آنها دانشگاه تسینگ هوچین با ۳۴ پله صعود از رده ۶۲ در سال ۲۰۰۵ به رده ۲۸ در سال ۲۰۰۶ بالا رفته است.
هم چنین دانشگاه ملی سنگاپور در جایگاه نوزدهم این لیست قرار دارد. سنگاپور جمعا دارای دو دانشگاه در لیست فوق است. هندوستان سه دانشگاه و کره جنوبی یک دانشگاه در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان دارند. دانشگاه مل سئول کره جنوبی نیز با ۳۰ رده صعود از رتبه ۹۳ در سال ۲۰۰۵ به رتبه ۶۳ در سال ۲۰۰۶ رسیده است. اما سهم خاورمیانه: صفر
آمریکا با دارا بودن ۵ درصد جمعیت جهان به تنهائی دارای تعداد ۵۴ دانشگاه، و به عبارت دیگر ۲۷درصد دویست دانشگاه برتر جهان است. از طرف دیگر ۴۶ کشور اسلامی با داشتن ۱۶ درصد جمعیت جهان دارای تنها یک یا دو درصد در لیست فوق هستند. دو دانشگاه این کشورها، دانشگاههای کابانگسان و مالایا متعلق به مالزی هستند که ردههای ۱۸۵ و ۱۹۲ را اشغال میکنند و امتیازشان به ترتیب ۲۹/۲ و ۲۸/۶ از ۱۰۰ است. این دو دانشگاه در زمینه مرجعیت هیئت علمی، که نشان دهنده خلاقیت و اثرگذاری روشنفکرانه است، پائینترین امتیاز را بدست آوردند.
ردهبندی THES براساس ارزیابی ۱۰۰۰ مؤسسه آموزش عالی با توجه به ۵ شاخص کلیدی بود. این شاخصها شامل سئوال از ۳۷۰۰ دانشمند که در تحقیقات علمی در سطح جهان فعال هستند بود. از آنان خواسته شد تا ۳۰ دانشگاه تحقیقاتی در زمینه تخصصی خودشان را همراه با تعداد مقالات تحقیقاتی مرجع که به وسیله محققان هر مؤسسه علمی نوشته شده نام ببرند. شاخصهای دیگر شامل تعداد دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل، نسبت بین دانشجویان و کارکنان، و نیز ارزیابی شرکتهای عمده از کیفیت کار فارغالتحصیلان هر مؤسسه آموزش علمی بود. در مورد کشورهای اسلامی، غیر از چند مؤسسه منفرد آموزش عالی، این ردهبندیها یافتههای ارزیابیهای سپتامبر ۲۰۰۳) نشان میدهد که در ربع قرن گذشته تولید ناخالص سرانه داخلی در در کشورهای دیگر نظیر کره، سنگاپور، تایوان و هندوستان در زمینههای علوم و تکنولوژی گامهای قابل توجهی برداشتهاند و در حال حاضر در رده اقتصادهای بالنده هستند.
در اختیار نداشتن منابع مالی مورد نیاز، برای توجیه نداشتن دانشگاههای خوب به سختی قابل قبول است.
در این ارزیابی اطلاعات گردآوری شده از 736 کارفرمای تحصیل کرده در سراسر جهان، همچنین تعداد اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها، میزان موفقیت دانشگاه ها در جذب دانشجویان خارجی و شهرت جهانی دانشگاه ها لحاظ شد.
تسلط زبان انگلیسی به عنوان زبان مشترک در محافل آکادمیک و تجاری یکی از دلایل برجسته قرار گرفتن دانشگاه های انگلیس و آمریکا در فهرست بهترین دانشگاه های جهان بود.
همکاري با ديگر دانشگاههاي جهان، سطح علمي کادر دانشگاهي، دارا بودن دانشکده هاي بين المللي، دارا بودن دانشجويان بين المللي، نسبت کارمندان و کادر دانشگاهي به تعداد دانشجويان و تعداد دفعاتي که يک دانشگاه به عنوان منبع علمي از سوي ديگر دانشگاهها مورد استفاده قرار ميگيرد، اصول گزينش برترين دانشگاهها بوده است.
: : :
setareh- دوست گفتگوی لاک پشتی
- تشکر : 0
» دختر ایرانی جوان ترین استاد دانشگاه در جهان
» اخبار دنیای اینترنت
» ايران اير first class
» حيوانات منقرض شده و در حال انقراض ايران